عجيب به نظر ميرسد که پليس بارها براي سامان دادن و نظم بخشيدن به ترافيک تهران دور خيز کرده و هرگز برنامهاي براي موتور سيکلتها نداشته است. کوچکترين کاري که پليس ميتواسنت براي آموزش و فرهنگسازي در اين حوزه انجام دهد، تاسيس آموزشگاه موتورسيکلت بود که تاکنون محقق نشده است. در چنين شرايطي که اوضاع موتور سيکلتها پايتخت نشينان را به سطوح درآورده پليس براي نخستين بار طرحي را در اين زمينه تهيه و به شهرداري ارسال کرد تا خط ويژه موتورسيکلت ساخته شود.
خط ويژه موتور سيکلتها، تنها راهکار پليس
طرح خط ويژه موتور سيکلت واکنش مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافيک را برانگيخت چون آنها معتقدند اجراي آن نه تنها اوضاع آمد و شد موتورسيکلتها را بهتر نميکند، بلکه به وخيمتر شدن وضعيت ميانجامد. غول ترافيک که به علت غافل شدن مسئولان چنان قدرتي از خود نشان داد که توانيت رئيس قوه مجريه و شهردار تهران را پاي ميز مذاکره بکشاند و ذرهاي از قدرتش کاسته نشود روز به روز تنومندتر ميشود. در اين حال پليس طرح انضباط اجتماعي را به اجرا درآورد. در اين طرح محدوده ممنوعه طرح ترافيک به شدت و با رانندگان اتومبيلهايي که در شريانهاي حياتي ترافيک يا نقاط پارک ممنوع پارک شده بود، برخورد قانوني انجام گرفت. در اين ميان که موتورسيکلتها مهمترين عامل بيانضباطي ترافيکي در شهر به ويژه نقاط مرکزي هستند، به فراموشي سپرده شدند. قيمت ارزان اين وسيله نقليه، مصرف سوخت کم، امکان عبور از پياده رو و قانون شکني بدون هزينه و حتي مسافرکشي و کسب درآمد دلايل استقبال روزافزون تهرانيها از موتور سيکلت است. موتورسيکلت سواران هرگز تابع قانون و مقررات نبودهاند و شرايط نشان ميدهد کنترل آنها براي پليس دشوار است. در اين شرايط راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي پس از سالها به جز طرحهاي ضربتي و توقيف موتور سيکلتها اقدامي بر رفع يا کاهش اين معضل انجام نداده، به تازگي طرحي را تهيه کرده و به شهرداري فرستاده است. طبق اين طرح خط ويژهاي براي موتورسيکلتها ساخته ميشود و آنها ديگر مجاز به آمد و شد ميان اتومبيلها نخواهند بود.
علي فاطمي که خود را مجري و مدير پروژه هميار پليس معرفي کرد ارائه دهنده طرح خط ويژه موتور سيکلت است و درباره آن چنين توضيح داد: متاسفانه پليس قادر به اجراي مقررات براي موتورسيکلت سواران نيست و راکبان اين وسايل نقليه آزادانه به هر ترتيبي که ميخواهند رفت و آمد ميکنند. به همين دليل طرحي را امده کردهام که از طريق پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به شهرزداري تهران ارسال شده است. به گفته او اين طرح که با امضاي محمد رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي و نيوري انتضامي به طور رسمي به شهرداري تهران اعلام شده است پيشنهاد ساخت 19 کيلومتر مسير ويژه تردد موتورسيکلتها را ميدهد.
توضيح بيشتر فاطمي اين است: در ظرح پيشنهادي ما طرح ويژه موتور سيکلت از دهکده المپيک به ورزشگاه ازادي ميرسد و از دور اين ورزشگاه عبور مي کند. فاطمي براي اين سوال که انتخاب چنين مسيري چه دردي را دوا کرده و موتور سيکلتسواران چه نيازي به طي اين مسير دارند، پاسخي نداد و تنها گفت: اين يک طرح آزمايشي است. فاطمي چنين از حرکتش دفاع کرد: اين طرح از سوي کارشناسان پليس ترافيک شهري، کارگروه ترافيک شهرداري منطقه 22 جامعه ايمن شهري و همچنين در کميته معابر شهرداري تهران پذيرفته شده است. او معتقد است يک سال و نيم روي اين طرح کار تحقيقاتي از سوي پليس صورت گرفته است اما جز اينکه يک و نيم متر در حاشيه خط کندرو به وسيله مانع به موتور سيکلت اختصاص مييابد، طول ان 19د کيلومتر است، شهرک دهکده المپيک را به ورزشگاه آزادي متصل ميکند و به علائم راهنمايي مجهز مي شود توضيح ديگري نداد.
پيشنهاد پليس دردسرها را زيادتر ميکند
مژدهجو، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري منطقه 22 دلخوشي از اين طرح ندارد و هنگامي که صحبت از ان به ميان آمد، گفت: با اصل طرح مخالفم و توضيح داد: اگر هم قرار است چنين طرحي انجام شود، جايش در مناطق مرکزي شهر است نه منطقه 22 مگر چند دستگاه موتور سيکلت در اين منطقه رفت و آمد ميکنند. او گفت: پيشنهاد ما اين است که اين مسير را به دوچرخه اختصاص دهند که هوا پاک بماند و مردم به ورزش تشوسق شوند. در منطقه 22 خط ويژه دوچرخه داريم که استقبال خوبي هم از ان شده است.
نصراله خادم الاسلام مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران است. او به شدت با اين طرح پليس مخالفت کرد و گفت: با پيشنهاد پليس که خط ويژه براي موتورسيکلت ها ساخته شود به شدت مخالم. با حجم زياد خودروها، معابر ما مجال جاي دادن خط ويژه موتورسيکلت را ندارد. از سوي ديگر، مرتضي خشايي پور، معاون مطالعات و. برنامهريزي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران دلايل مخالفت با اين طرح را کاملا توضيح داد و به خبرنگار ما گفت: طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافيک بايد سفرهاي شخصي 25 درصد کاهش يافته و سفرهاي عمومي 75 درصد افزايش يابد در حال حاضر سهم موتور سيکلت در سفرهاي درون شهري 7 درصد است که در چشمانداز طرح جامع بايد اين سهم به سه درصد برسد او از اين امارها نتيجه گرفت: بنابراين ساخت خط ويژه موتورسيکلت تسهيلاتي خاص براي موتورسواران اسيت که با اجرذاي اين طرح به طور قطع افراد بيشتري به موتور سيکلت روي ميآورند که طرح جامعه آن را نفي مي کند.
خشايي پور گفت: ساخت اين خط عبور دستهجمعي موتورسواران را به دنبال دارد که اين موضوع با کاهش ايمني موتورسواران همراه است. او کاهش ايمني را نه تنها براي موتور سيکلت سواران بلکه خطرات اين طرح را براي پيادهها هم دانست. در همين شرايط عبور عرض سواره ديگر امکانپذير نخواهد بود معاون سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران به موارد ديگر هم اشاره و تاکيد کرد: بايد فرهنگ سازي در اين زمينه صورت گيرد و با اجراي اين گونه طرح ها دردي دوا نمي شود قدرتالله احمدي، جانشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در گفتگو با وطن امروز جدي شدن اجراي اين طرح را تاييد اما سعي کرد دفاعي از ان نکند طرح اختصاص طرح ويژه موتورسيکلت مدتي پيش مطرح شده است البته اين طرح از سوي راهنمايي و رانندگي ناجا مطرح شده نه تهران بزرگ و هنوز مراحل بررسي و تحقيقات کارشناسي روي آن به اتمام نرسيده است و اجازه دهيد پليس فعلا در اين باره اظهار نظر نکند موتورسيکلتسواري با تخلف آغاز ميشود.
جاي خالي آموزشگاه موتور سيکلت
موتورسيکلتسواري را نميتوان يافت که عادت به تخلف نداشته باشد. دليل اين موضوع هم روشن است، هر فردي گکه بخواهد گواهيناکمه موتور سيکلت دريافت کند، بايد بارها و بارها دست به تخلفات بسياري بزند، بدون مجاز اموزش ببيند و مدتي تمرين کند تا مهارتهاي لازم را به دست آورد. در اينشرايط عجيب به نظر نميرسد که فرد موتورسوار به يک فرد متخلف تبديل شود. از سوي ديگر نحوه آزمون موتور سيکلت هم غير علمي و سنتي است و با گذشت دهها سال هنوز اين روش آزمون ادامه دارد. در هيچ کشوري براي سنجش موتور سيکلتسوار حرکات مارپيچ را امتحان نميگيرند. اما داوطلبان دريافت اين گواهينامه به جاي توجه به تابلوهاي راهنمايي مهارت کنترل وسيله نقليه و ... بايد بتوانند به خوبي از ميان موانع پيچيده شده لايي بکشند تا در آزمون قبول شوند و جالب اينکه آزمون چند ثانيه بيشتر طول نميکشد.
به گفته سرهنگ عباس اسماعيلي رئيس مرکز فرناندهي ترافيک تهران به طور تقريبي 2 ميليون و 600 هزار موتور سيکلت در سطح شهر تهران در حال تردد است. براي گرفتن گواهينامه رانندگي موتور ارائه اصل شناسنامه عکسدار، چهار قطعه عکس جديد 4×3 رنگي يا سياه و سفيد تمام رخ کارت پايان خدمت يا مدارک قانوني حاکي از روشن شدن وضعيت نظام وظيفه براي متولدان 1338 به بالا، حداقل 18 سال تمام، قبول شدن در آزمون آييننامه راهنمايي و رانندگي، قبول شدن در آزمايش رانندگي با موتورسيکلت و نيز انجام معاينات جسماني مورد تاييد بهداري ناجا الزامي است. ما ميدانيم ضريب ايمني موتور سيکلت نسبت به ديگر اتوميبلها در سطح پايين تري قرار دارد اما دريافت گواهينامه موتورسيکلت نه تنها از گرفتن گواهينامه رانندگي با خودرو دشوارتر نيست بلکه راحتتر هم هست.
در خيابان تعداد بيشماري موتور سوار ميبينيم که 90 درصد موتور انها مدل هوندا (سي جي) 125 است اما در بزرگترين شهر کشور اثري از اموزشگاه موتور سيکلت ديده نمي شود چرا که قرار است آنها در هيمن خيابانها موتور سواري و فرهنگ موتورسواري را بياموزند. نتيجه اين کار نيز مشخص است 15 درصد از مرگ و مير همشهريان تهراني متعلق به موتورسواران است! اما اين مرگ و ميرهال موجب نشده راهنمايي و رانندگي به فکر ايجاد آموزشگاه هاي موتورسواري بيفتد.
سرهنگ حسن رضايي مجد، رئيس مرکز صدور گواهينامه از برنامه پليس راهور براي حل اين مشکل به وطن امروزر توضيحاتي داد«: ما اموزشگاه رانندگي با موتورسيکلت نداريم و بنا داريم امسال اموزشگاه پايه يک موتور سيکلت را راهاندازي کنيم متون آموزشي و کتاب آموزش موتور سيکلت هم اماده شده است. در حال حاضر فاقد اين آموزشگاهها هستيم و جامعه و اموزش شوندگان از اين باب ضررهاي زيادي مي بينند. او افزود: بنا داريم اين اموزشگاهها را برون سپاري کنيم تا تصديگري ما کاهش پيدا کرده و فراگيران همانند گواهينامه ب يک موتور سواري و قوانين آن را در اين اموزشگاهها فرابگيرند و آزمون بدهند. اما چندمين باري که پليس چنين وعده اي را بر زبان ميآورد که هر بار هم به دنبال شدت گرفتن انتقاد رسانهها بوده است.
سرهنگ عباسي رئيس مرکز فرماندهي ترافيک تهران نيز در اين باره گفت: اجرا و تاسيس اموزشگاه براي اموزش رانندگي با موتورسيکلت بر عهده راهور ناجاست که نيازمند افرادي مجرب براي اجراي اين دستورالعمل کلي و همچنين زمان است. البته اين برنامه در دست اجراست و دليل اينکه تا به امروز اين طرح عملي نشده، نداشتن فضاي کافي براي آموزش بوده است. که بهانه پليس براي نبود جا اشکارا از بي اهميتي بودن اين طرح از نظر پليس خبر ميدهد.
در باره برنامه هاي پليس براي ساماندهي موتور سيکلتها تلاش زيادي کرديم تا با سرهنگ هاشمي، رئيس راهنمايي و رانندگي تهران صحبت کنيم ولي او چندين بار وقت مصاحبه داد ولي در زماني هم که خود تعيين کرده بود حاضر به پاسخگويي نشد که حد زدن اين رفتار او چنداتن دشوار نيست.
انتهای پیام/